Леденика, 24 май

Наскоро си купих една книга "Непознатата България". Много разумна книга! Няма да я описвам, защото който се интересува може да я намери, но резултата беше, че реших да обиколя повечето от интересните описани вътре дестинации. За тая неделя, 24 май, бях избрал пещера "Леденика".

(Първоначалната ми идея беше да отида до едно малко градче, близо до Враца - Лиляче, но това ще стане в друг пътепис!)
Планът беше следния - имах уговорка да тръгна с Фори и Явор (OldEasyRider) към рибарника на Искрец и оттам да продължа сам, но проблема беше, че Фори трябваше да се прибере до обяд и съответно тръгването беше доста ранно - в 9. Но след като се прибрах в 5 сутринта от дискотека ми стана ясно, че този вариант няма да проработи, поне не и при мен ....
Както и да е, станах към 10. Пих едно бързо кафе за последно доуточнение на маршрута, и към 11 вече бях "по конете". Очакваха ме към 300 км езда, и то каква ....
Реших да изпусна пътя за Своге. Винаги ме е било страх да карам там - завои, коли, идиоти ... сигурно защото един от първите ми спомени е за един моторист, който се движил съвсем нормално и бавно, докато не бил пометен от идващия насреща му и изпуснал завоя джигит.

Излизането от София беше лесно. Трафик почти нямаше и за нула време вече бях подминал Кастърбридж, което се води трудната част от пътя :) До Искрец пътуването беше нормално, монотонно - пътувал съм го десетки пъти, там няма изненади. Винаги се старя да не пропусна отбивката от главния път, досега не съм успявал.
Самия път между главния (пътя за Монтана) и Искрец беше пуст, чак скучен. Подминаха ме една-две коли. Надявах се да видя двамата колеги, с които имахме уговорка, но не ги видях - сигурно се бяха върнали през дефилето.
Искрец е много странно село (или град, незнам)! Много дълго (9 км), и в по-голямата си част - един ред къщи, около пътя. Там видях двама колеги - един чопър, малък Шадоу май беше, и едно НТВ. Подминах ги, но после се върнах, защото се бях припознал в единия. Оказа се, че не е който си мислех :) те ми казаха нещо, но бях със слушалки и не успях да чуя какво точно ... дано не е било важно.
Всъщност видях много малко мотористи - сигурно беше късно, повечето от тях отавна са подпряли морни каски по дървените маси на Седемте престола, Елешница или произволен мотокошер и набиват кебапчета със скороста на циганин на предизборен концерт на БСП :)
След Искрец е друго важно село - Свидня. Аз лично имам много приятни спомени (или в един конкретен случай - ЛИПСА на спомени) от там ;) Другото нещо, с което Свидня е именита, е прослувутия път Чибаовци - Свидня, който никой нямаше да знае, че съществува, ако Буги не ни го съобщаваше всяка сутрин :)
След Свидня следва фабриката на Шусардс, и разбира се - самото Своге. Спирам да заредя (ЕКО ЕЛДА този път се представиха по-добре от преди). Живителна течност за всички - бензин за мотора, вода за човека. Махваме си с един самотен ездач, и продължавам. Почват завоите.


Пътя след Своге е много живописен, обаче трябва да се внимава - от много оглеждане по скалите лесно се изпускат завои ;) По него се минава покрай доста интересни места, които реших да оставя за някое следващо ходене - село Заселе, което е в горния край на "Скакля" (втория по големина водопад в България), туристическия комплекс "Дядо Йоцо гледа" (който е прототип именно на заселенец), Черепишкия манастир, "Седемте престола".... не на последно място кръчма "Пещерата", стария път за Вършец и отбивката за Паметника над Своге, който аз лично незнам как се казва, но всички му викат Паметника!

След отбивката за Вършец пътя се нормализира (изправя) и аз използвам, за да наваксам загубеното време по завоите. Всъщност пътя е идеален - прав, с полегати завои, празен (почти няма коли). Асфталта е надупчен тук-там, но тва е колкото да не си помислиш, че си в Швейцария :) Маршрута следва течението на Искър, който тука е почти на нивото на пътя. Минавам през Елисейна, където е отбивката за Седемте престола, друг мотокошер и любимо място на масовите мотористи (моторсти на маса).
След още няколко малки тунелчета следва Зверино, което е едно от най-спокойните села, през които съм минавал! Оттам пейзажа се променя толкова рязко, че ми става лошо - равно и полегато, "а пътят оптнат като нерв", както пееше Валди. Но това не е задълго - след малко отново следват завойчетата с тунелите под скалата, покрай една от най-невероятните гледки, които съм виждал!
(тука е момента да кажа, че нямам навика да снимам, докато пътувам. Снимам рядко, предимно от мотора, поради което повечето снимки са гадни ;) но не е в това въпроса. Ако някой иска да види нещо, да иде да си го види сам, кво ми зяпа снимките! Амаха ....)

Излизам на пътя Ботевград - Мездра. Скука - път голям, трафик, камиони .... ма няма как. Минавам покрай Мездра, където ми се иска да спра да похапна, но виждам, че Враца е само на 12 км и продължавам. Пътя между Враца и Мездра е с не по-малко уникална гледка, с тая разлика, че я гледаш като на снимка, а не си част от нея :)
Влизам във Враца, където отново търся къде да хапна, и виждам, че "Леденика" е само на 19 км. Не мога да спирам толкова близо до крайната цел, стискам зъби и продължавам ...

Враца е хубав град. Макар да минах транзит, ми се стори приятен. Някой ден ще спра за повече време, а сега ме очакваше Голямото изкачване.
На отбивката пише "Леденика - 12 км", и аз съвсем лекомислено си представям как до 20 минути съм там. Къде ти! Пътя се вие нагоре като змия, завои по 180 градуса по хиска и 30 градуса по зета ... чакъл, пясък ... на две-три места влажен асфалт ... мечтата на моториста!
На равни интервали минавам под един лифт, който явно едно време е качвал туристите на горе, но сега само виси страховито. Открит.
Тука някъде се появи и първата лоша новина - ЦЪК, и телефона ми остана без батерия. Лошо. Не само, че трябва да карам без да слушам музика, но и ако стане нещо, няма да мога да звънна. Лошо .....
Голямото изкачване свършва и пътя става малко по-равен. Все по-често виждам пикникаджии, и макар че грее слънце, въздуха не е топъл .... След около 10 минути достигам заветната дестинация - пещера "Леденика"!



...която не е точно както си го представях. Като начало, посреща ме огромен комплекс от заведения, поляни, паркирали коли. Пещерата не се вижда. Всъщност незнам какво да търся .... Оставям мотора и след един подслушан разговор се запътвам по един затворен за МПСта път. Стигам до една бутка, в която се продават билети. Малко по-надолу е и входа на самата пещера, които изглежда като тоалетна в парк .... както казах, незнам кво си представях, но категорично не ... това:



Пообикалям малко наоколо да щракна няколко снимки. Има много хора, които си правят пикник, по-сериозните даже си носят и преносимо барбекю, което ме подсеща, че все още не съм ял. Връщам се обратно при комплекса и си взимам задължителния обяд - две кебапчета с една лимонада :)







Искаше ми се да пия "Леденика", но малко ме е страх какво може да стане по завоите. Наоколо е пълно с дървени сковани пейки и хора, които явно си искарват добре.
Дояждам си кебапчето, и обратно на коня. На връщане съм твърдо решен на поснимам, макар и от мотора.










Спирам за заредя на едно ОМВ във Враца и да преценя маршрута за на връщане. С много неохота решавам да се върна по главния път Враца - Ботевград - магистралата ....
На излизане от Враца ми се стоварва втората лоша новина, във вид на дребни капчици дъжд по визьора. Спирам да си облека дъждобрана, и в тоя момент грейва слънце. Решавам, че ще рискувам, прибирам дъждобрана и давам газ посока Ботевград.
Понеже не обичам магистралите, избирам да мина максимално много по стария път и да си спестя огромния трафик и тунелите. Времето през цялото време е намусено, със силна дъждовна опасно, но аз упорито решавам да рискувам. Минавам последния тунел и уверено се отправям към София.
Гледам насрещо идващите коли - сухи са. Тайно тая надежда, че и тоя път ще ми се размине. Магистралата ми е позната и минава доста бързо и скучно, но най-интересното тепърва предстои. Излам от планината, и в далечениата виждам Мордор - мърсен, гаден и навъсен. Но преди да стигна до там, предстои на мина най-тежката част от Маршрута - Западната порта на Мордор, Района На Гара Яна.

Дали заради името, дали за друго, но РНГЯ е особено негостоприемен за мен. Миналата година точно тук ме пра жесток дъжд. Всъщност, точно в момента, в който мисля колко всъщност РНГЯ е негостоприемен, едно куче изскача на магистралата точно пред мен, давайки ми следните избори - дали да го ударя и да се изтъркуля на пътя едно хубаво, или да набия спирачки, давайки възможност на колата зад мен да направи същото. Избирам второто, обаче кучето се изнася достатъчно бързо и никой не удря никого.
На 3 км от София, точно когато си мисля, че тоя път РНГЯ ще бъде благосклонен, се оказвам неправ. Завлява .... обаче тоя път аз се оказвам по-хитър и успявам да се докопам до под моста преди да се е разразила бурята. Слизам, обличам дъждобрана, прибирам книгите под якето (де да я знам чантата дали е водоусойчива...) и давам смело газ.
Имам огромен проблем с карането в дъжда. Последния път, когато пробвах, паднах като тиква насред София. А сега трябва да се боря с ужасните коловози по пътя след Долни богоров, които постоянно искат да катурната мотори ми на разнообразни страни.
На Ботевградско шосе положението става неудържимо. Вали като из две ведра, и аз започвам да усещам предателско мокрене в района на междукрачието - или съм се напикал, или дъждобрана ми пропуска. А не помня да съм се напикавал ....
Имам много полезна чистачка за визьор - една малка, гумена. Даже две. И каде са? Ами едната е в нас, другата в бюрото в Ботевград. Естествено! За кво да седят на мотора, нека си седят по шкафовете .... Както казва Ачо, "Мордор отново ни посрещна с дъжд!"
Успявам криво-ляво да се докарам до вкъщи, без да падна. Почти целия от кръста надолу съм мокър, но поне книгите са относително сухи ... Прибирам мотора, оставям дъждобрана да се суши в гаража и се прибирам.

Равносметката - изключително приятни 300 км, много нови гледки и екпириънс, и ... е, и един дъжд, но хубавото никога не би било хубаво, ако го нямаше лошото да контрастира.

п.с. Всички снимки от пътешествието са тук

Няма коментари:

Публикуване на коментар